::: Metàfores De L'aprenentatge Amb L'ordinador :::

A continuació justificaré l'associació de cadascuna de les experiències fetes a classe amb les metàfores de l'aprenentatge amb ordinador.

1. La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor.
En aquesta metàfora es fa referència a quan l'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant.És a dir, actualment cada cop més el món de la tecnologia avança i no només amb els aparells electrònics, sinó també en el món de l’educació. Avui en dia un ordinador pot fer la funció de docent sense que aquest estigui al costat de l’alumne. L’alumne només amb l’ordinador i per exemple anant a la "Zona Clic" i executant l'activitat "Utillatge químic" pot aprendre així, l'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua; a continuació l'ordinador inicia un nou cicle. És a dir, en aquest programa el nen aprèn definicions amb imatges i després l’ordinador pot avaluar només posant les imatges, per a que l’alumne faci memorització. De manera que explica el nom dels materials i s’evita anar al laboratori.


Resumint, en la creació de programes tutorials es té present d'una banda la individualització del procés d'aprenentatge i la formulació de preguntes "a mida" i, d'una altra, la presentació d'informació significativa que ajudi l'alumne a avançar.


2. La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne.
Aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés.
És a dir, aquesta metàfora es refereix que tant l’ordinador com l’alumne es compenetren ja que no hi ha jerarquia, és a dir, és ell qui "ensenya", donant instruccions a l'ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer.El llenguatge de programació Logo i l'objecte gràfic anomenat tortuga seria un exemple on el nen pot desenvolupar estratègies de resolució de problemes. És un programa on es te que utilitzar el vocabulari exacte. Treballes l’ imaginació, càlculs matemàtics ...


Aquest tipus de programes són una descoberta guiada . El paper del mestre seria doncs el de seguir el procés de treball del nen i, quan ho consideri oportú, plantejar preguntes que serveixin de guia a la reflexió del nen.

3. La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador.
Permeten un aprenentatge per descoberta semblant al que es produeix en el Logo però d'una forma molt més acotada ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous. És a dir, per exemple un dels programes seria el Crayon Physics que és un programa on el nen juga i guia com al Logo, interactuant amb el sistema dibuixant objectes que seguiran un moviment natural seguint la llei de la gravetat. Però la diferència és que al Logo el nen pot fer el dibuix que vulgui i al Crayon ha de fer el que calgui per a poder passar de pantalla, per a poder continuar jugant.Aquestes simulacions fomenten la reflexió i l'acció en un entorn, la lògica estratègia, plàstica i el coneixement del medi que comporten relacions amb la gravetat.



4. La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina.
L'ús de l'ordinador com una eina de treball és habitual en la nostra vida diària. A l'escola també es dóna (o s'hauria de donar) aquest fet. Com he dit abans la tecnologia a avançat molt de manera que antigament les eines eren les pròpies mans on es podien utilitzar, colors, llapis, aquarel·les, etc. I ara, encara que tot això també s’utilitza, esclar, hi ha una eina més que és l’ordinador de manera que permet als nen treballar amb eines que els hi permetin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.
Poden fer el mateix però sense tenir que agafar el material i és molt més fàcil a la hora de guardar o esborrar.Un dels exemples més clars va ser el exercici que vam fer a classe.

DICTAT

LA VACA SUÏSSA

Quan jo m’embranco en una causa justa
com en tell sóc adusta i arrogant,
prou s’ha acabat aneu al botabanc
vós i gallega i tamboret de fusta .

La meva sang no peix la noia flaca
ni s’amistancen amb el cafè podent.
Vós no sou qui per grapellar una vaca
ni un àngel que baixes expressament.


On vam fer un dictat utilitzant el Word. Després cadascú canviava de lloc i assenyalava (amb el marcador groc) els llocs del text del company on creia que hi ha faltes d'ortografia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada